Aangezien Social Media een steeds grotere plaats inneemt binnen onze samenleving (en dus ook binnen het bedrijfsleven) doe je er als werkgever verstandig aan een social media protocol op te stellen.
Gebruik van Social Media binnen
organisaties
Social Media biedt kansen om te laten zien
dat je trots bent op je werk of bedrijf. Het kan bijdragen aan een beter imago en
je kan doelgroepen bereiken die via "traditionele media†nauwelijks te bereiken waren. Via social media kan je ook de
relatie met bestaande klanten verbeteren of reageren op klachten.
Gevolgen van Social Media op de productiviteit
De keerzijde is dat privé gebruik en
zakelijk gebruik al snel door elkaar heen gaan lopen. Over de gevolgen voor de
arbeidsproductiviteit verschillen de meningen. Bij nieuwe ontwikkelingen zie je
vaak dat sommigen vooral de bedreigingen zien, anderen vooral de kansen. Om
verschillende standpunten niet tot eindeloze discussies te laten leiden is het
verstandig om voor iedereen duidelijkheid te scheppen in een protocol.
Social Media Protocol
Uitgangspunt is dat social media een
waardevolle bijdrage aan de organisatie kan leveren, zoals e-mail en internet
dat ook hebben gedaan. Om voor iedereen duidelijkheid te scheppen wat er wél en
niet kan, moet je dit vastleggen in een protocol of gedragscode. Het CNV heeft
op haar website een voorbeeld protocol staan dat je als leidraad kan gebruiken.
En mocht je onverhoopt in een situatie komen waarbij je een geschil hebt met
een werknemer, sta je als werkgever veel sterker in het geval van een gerechtelijke
procedure.