Per 1 juli 2017 is de nieuwe Arbowet van kracht gegaan. De nieuwe Arbowet heeft als doel dat preventie en arbodienstverlening meer gaat leven bij werkgevers én werknemers. Ook bij kleine bedrijven. Bovendien wil de overheid de onafhankelijkheid van bedrijfsartsen vergroten. Tot 1 juli 2018 hebben werkgevers de tijd om contracten en procedures aan te passen. Heb jij dit al gedaan? We leggen je graag uit welke zaken je moet regelen.
Nieuwe
contracten moeten sinds 1 juli 2017 voldoen aan de nieuwe regels van de
Arbowet. Heb jij al een contract met je arbodienst of bedrijfsarts? Zorg er dan
tijdig voor dat deze oude contracten worden aangepast volgens de nieuwe
Arbowet. Je hebt tot 1 juli 2018 de tijd om de contracten aan te passen! Als je
het niet voor 1 juli 2018 hebt aangepast, kan de inspectie SZW een boete
opleggen.
Tip! Download hier de handige checklist van ArboNed met alle wijzigingen uit de Arbowet die je vanaf 1 juli 2018 geregeld moet hebben.
Ook voor je
werknemers is het belangrijk dat ze weten bij wie ze terecht kunnen bij ziekte
en hoe ze dat kunnen doen. Zorg daarom dat je je werknemers op de hoogte brengt
als er een contract is afgesloten met een arbodienst of bedrijfsarts. Zodat ze
altijd weten wanneer en waar ze terecht kunnen. In het contract moet
geformuleerd staan hoe de werknemers toegang krijgen tot de bedrijfsarts.
Bijvoorbeeld via een spreekuur.
De bedrijfsarts
krijgt de gelegenheid om iedere werkplek in het bedrijf te bezoeken om zo meer
inzicht te krijgen in de arbeidsomstandigheden en de belasting van het werk. De
bedrijfsarts mag ook in overleg gaan met jouw personeel. Geef hem die ruimte
zodat hij goede zorg aan jouw werknemer kan leveren.
Houdt de
bedrijfsarts zich niet aan de regels of ben je niet tevreden over de
behandeling van de bedrijfsarts of specialist? Dan kan de werknemer of jij als
werkgever dit melden bij een onafhankelijke klachtenregeling. De arbodienst of
bedrijfsarts moet een duidelijke werkwijze of procedure hebben die beschrijft
waar je je klacht kan indienen. Vraag aan de bedrijfsarts hoe dit is geregeld
en zorg dat je werknemers ook op de hoogte zijn van deze mogelijkheid.
Werknemers krijgen
de mogelijkheid om een second opinion bij een andere bedrijfsarts aan te vragen
als hij twijfelt aan een advies van de arts. De arbodienstverlener moet dit
vastgelegd hebben.
Ieder bedrijf,
groot of klein, is verplicht een preventiemedewerker aan te stellen. Dat kan via een OR of
personeelsvertegenwoordiging. Heb je minder dan 25 werknemers in dienst, dan
mag je als directeur ook zelf de preventiemedewerker zijn. De
preventiemedewerker binnen jouw bedrijf heeft als taak om te adviseren aan en
samen te werken met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners.
Ga aan de slag en zorg dat jouw bedrijf voor 1 juli 2018 voldoet aan de nieuwe Arbowet!